viernes, agosto 10, 2012

Un robo escandaloso a los contribuyentes norteamericanos

 

Por Luis Miguel Rosales
Tomado de La pupila insomne

Hace unos meses el periodista norteamericano Tracey Eaton denunciaba el desvío de recursos por parte del Directorio Democrático Cubano (DDC) en beneficio de sus dirigentes y en detrimento de los “luchadores por la democracia” en Cuba ( “Along the malecon, Directorio democratico cubano).

Explicaba Eaton que los fondos destinados a promover la subversión en Cuba por parte del DDC se habían desglosado de una manera que en nada apoyaba a la “disidencia cubana”, sino a los principales directivos del DDC, radicados en Estados Unidos. Por ejemplo, en el año 2007, de un total de 3 691 633 dólares se habían gastado en sueldos, salarios y prestaciones de los empleados 758 329 dólares; en programas de radio 796 349 dólares, y en viajes 569 969 dólares. Solo para Cuba habían destinado 15 967 dólares. Algo similar ocurrió en el año 2008, cuando de 2 789 118 dólares, gastaron en sueldos, salarios y prestaciones de los empleados 752 147 dólares, en viajes 212 930 dólares, y en ayuda humanitaria a Cuba solo 11 785 dólares. Los comentarios sobran, más del 90% del dinero destinado a la subversión contra Cuba se queda en EE.UU., en manos de una pequeña, pero agresiva mafia anticubana.


Esto que denunciaba el periodista norteamericano no era nada nuevo, ya los directivos del Instituto Republicano Internacional (IRI), institución norteamericana que destina anualmente cuantiosos fondos para promover la contrarrevolución cubana, en el año 2006 hacían una alerta a los directivos del DDC porque habían detectado algunas “anomalías” en el uso de los fondos por parte de los representantes de dicha organización anticubana.

Ello quedó plasmado en un correo electrónico enviado el 18 de abril de 2006 por funcionarios del IRI a los capos mafiosos del DDC en ese año donde se reconocen una serie de “errores” o “deficiencias” en el control de los gastos como parte de las actividades que desarrollaban en el “Programa Cuba” del DDC.  De los problemas señalados y que después siguieron produciéndose hasta el supuesto cierre del financiamiento a esta organización contrarrevolucionaria solo tomaré algunos ejemplos, como botones de muestra para seguir denunciando que estos programas anticubanos han servido más para el enriquecimiento de unos cuantos “líderes” del “exilio cubano” que para la supuesta transición democrática en Cuba. Estos son:

En todas las oficinas del DDC se detectaron irregularidades, relacionadas con pagos ficticios y gastos injustificados. En la Oficina de Miami se plantea que en la factura #37 sobre el viaje realizado en enero a Washington DC por Leonardo Gororo no se entregaron los  comprobantes del pase a bordo del viaje;   en las facturas de un viaje de Miami a Santo Domingo y otro de Miami a Ciudad México se perdieron todos esos comprobantes y en una factura gastaron en bebidas alcohólicas, cuestión que está prohibida hacer con fondos federales. También que un viaje a Washington de Orlando Gutiérrez Boronat realizado en septiembre del 2005 se concilió en febrero del 2006. En la oficina de República Dominicana se detectó un pago excesivo por el envío de una carga (3,780.80 dólares) y una factura ilegible.

En la de Ciudad México se constató el pago de 4 meses consecutivos de salario sin haber transcurrido el tiempo real, situación parecida a la de Costa Rica, donde una representante del DDC cobró dos pagos de 2 500 dólares en un mismo mes. Eso es solamente lo que pudieron haber detectado, puede quedar la duda de muchas otras cuestiones que quedaron por debajo del tapete.

El DDC dilapida el dinero del contribuyente norteamericano sin ningún tipo de control lo cual facilita que estas personas sigan enriqueciéndose a costa de lo que ha sido durante año un negocio de muchos en Miami.

¿Cómo es posible que el contribuyente norteamericano continúe enriqueciendo a unos cuantos sujetos que pretenden vivir sin trabajar? ¿Cómo es posible que los norteamericanos vivan ajeno a esto y a la falta de   control federal con el dinero del contribuyente norteamericano?

Estos escándalos de corrupción son silenciados por la prensa de Miami Y  el gobierno norteamericano acaba de solicitar entre 15 y 20 millones de dólares para continuar  promoviendo la contrarrevolución cubana en el año 2013. ¿Cuánto de este dinero no irá a pagar a las arcas de Gutiérrez Boronat, de Jennisset Rivero y compañía? ¿Cuánto se gastará en viajes a Europa o por América Latina? Esa es la forma en que los amos de Miami apoyan a sus súbditos de la oposición cubana.

Texto del documento original.

Memorandum
To:         Javier de Cespedes
Eddy Cento
Orlando Gutierrez-Boronat
CC:        Sonya Vekstein
Hal Collamer
Damian Merlo
Charles Littlefield
Evan Berquist
From:        Claire Delahaye-Rhye, IRI Subgrants Administrator
Subject:    Directorio Financial Reporting
Date:        April 18, 2006

In accordance with U.S. federal funding regulations the International Republican Institute (IRI) is required to oversee the financial reporting of all its subgrantees.  Due to Directorio’s long standing status as a subgrantee of the IRI, I have performed spot checks of the invoices and other documents submitted under Directorio’s subgrant with IRI.  During a review of the February 2006 financial report I found and outlined below some weaknesses that will need to be addressed in future reports in order for us to be able to read reports efficiently and disburse funds in a timely manner.  I am requesting that you review and follow-up on my findings, and address or implement my suggestions in all future reports.  They are as follows:

Miami Office:

Invoice #37 January Trip to Washington DC by Leonardo Gororo did not submit boarding passes

Invoice #49 Feb. trip to Miami from Santo Domingo by Hipolito Ramirez missing one boarding pass.

Invoice #46 Jan. trip to Miami from Santo Domingo by Hipolito Ramirez missing all boarding passes

Invoice #48 Feb. trip to Miami from Mexico City by Jose Landero missing all boarding passes.

Invoice #53 restaurant bill for a meeting held at the Miami International Airport must be itemized so that we can see what food items were purchased.  This is necessary in order to document that no alcoholic beverages were purchased with federal funds which is required by law.

Invoice #40: please explain why a Sept. 2005 trip to Washington by Orlando Gutierrez is being reconciled in February.  In the future, please reconcile travel expenses ASAP after the trip is completed.

Dominican Republic:

Salary payments MUST be documented with either a check or voucher signed by BOTH parties (payee and payer) and employment contract and time sheets for all paid employees must be submitted.

Invoice #11 was for shipping costs of $3,780.80 paid to IDF Cargo Express.  This is an excessive shipping cost and must be documented by a more official looking receipt or way bill from the company that indicates what is being shipped and where it is going and the rate at which the shipping costs are calculated (for example, US$5 per kilo).

Invoice #22 for 11.25 for telephone repair was illegible.  While this is not an excessive cost, we must be capable of reading the receipt.

Mexico:

Please explain why Alberto Gutierrez received 4 months worth of salary payments consecutively.  Though the payment vouchers show different dates, they are numbered consecutively, which proves that they were disbursed within a short time frame.  Salary payments should be made on a monthly basis unless extenuating circumstances prevent it (in which case an explanation is warranted) and MUST be accompanied by timesheets.

Argentina:

Invoice #11 Professional Services contractual payment has no supporting documentation.  Contractual services must be documented by a signed contract between the organization and the contractor and must indicate the specific service that is being contracted.
Costa Rica:
Invoices #3 and #7 are for two payments of $2500 to Maria del Milagro. Please explain why she has received two payments in one month.  Was one of the payments meant to cover the month of March and if so, it should be paid and reported in March.  If the employee received an early payment because of a foreseen absence in the month of March then this should be explained.
Please submit activity reports.  None have been received in some time.

General Comments:

There are many instances in which Solidarity Committees have neglected to submit timesheets for paid employees or signed contracts for contractual services.  It is important that they correct this in the future.  IRI should have a copy of all employment agreements and contracts signed and all salary payments must be accompanied by timesheets.

It is also important that receipts be obtained for all expenses.  Only in extenuating circumstances is it allowable to claim an expense without proof of payment.  These instances will be reviewed on a case-by-case basis by IRI’s CFO, Sonya Vekstein.  Under these circumstances (when adequately documented) a payment voucher should be submitted in place of the receipt.  I have included a sample payment voucher for your use.  This voucher must be signed by both the payee and the payer and indicate clearly the amount paid and the date of payment as well as the purpose.

Finally, on occasion grant funds are used to reimburse staff for the price of gas used for transportation during program activities when their personal vehicle is used.  This, however, is only allowable when the staff provides the purpose for the gas purchase and the mileage (calculated from kilometers) driven. Reimbursements must be limited to the current rate of 40.5 cents per mile driven for business purposes, both domestically and internationally.

(Tomado de Miradas encontradas)+

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