Por Luis Miguel Rosales
Tomado de La pupila insomne
Hace unos meses el periodista norteamericano Tracey Eaton denunciaba el desvío de recursos por parte del Directorio Democrático Cubano (DDC) en beneficio de sus dirigentes y en detrimento de los “luchadores por la democracia” en Cuba ( “Along the malecon, Directorio democratico cubano).
Explicaba Eaton que los fondos destinados a promover la subversión en Cuba
por parte del DDC se habían desglosado de una manera que en nada
apoyaba a la “disidencia cubana”, sino a los principales directivos del DDC,
radicados en Estados Unidos. Por ejemplo, en el año 2007, de un total
de 3 691 633 dólares se habían gastado en sueldos, salarios y
prestaciones de los empleados 758 329 dólares; en programas de radio 796
349 dólares, y en viajes 569 969 dólares. Solo para Cuba habían
destinado 15 967 dólares. Algo similar ocurrió en el año 2008, cuando de
2 789 118 dólares, gastaron en sueldos, salarios y prestaciones de los
empleados 752 147 dólares, en viajes 212 930 dólares, y en ayuda
humanitaria a Cuba solo 11 785 dólares. Los comentarios sobran, más del
90% del dinero destinado a la subversión contra Cuba se queda en EE.UU.,
en manos de una pequeña, pero agresiva mafia anticubana.
Esto que denunciaba el periodista norteamericano no era nada nuevo, ya los directivos del Instituto Republicano Internacional (IRI),
institución norteamericana que destina anualmente cuantiosos fondos
para promover la contrarrevolución cubana, en el año 2006 hacían una
alerta a los directivos del DDC porque habían detectado algunas
“anomalías” en el uso de los fondos por parte de los representantes de
dicha organización anticubana.
Ello quedó plasmado en un correo
electrónico enviado el 18 de abril de 2006 por funcionarios del IRI a
los capos mafiosos del DDC en ese año donde se reconocen una serie de
“errores” o “deficiencias” en el control de los gastos como parte de las
actividades que desarrollaban en el “Programa Cuba” del DDC. De los
problemas señalados y que después siguieron produciéndose hasta el
supuesto cierre del financiamiento a esta organización
contrarrevolucionaria solo tomaré algunos ejemplos, como botones de
muestra para seguir denunciando que estos programas anticubanos han
servido más para el enriquecimiento de unos cuantos “líderes” del
“exilio cubano” que para la supuesta transición democrática en Cuba.
Estos son:
En todas las oficinas del DDC se
detectaron irregularidades, relacionadas con pagos ficticios y gastos
injustificados. En la Oficina de Miami se plantea que en la factura #37 sobre el viaje realizado en enero a Washington DC por Leonardo Gororo no se entregaron los comprobantes del pase a bordo del viaje; en las facturas de un viaje de Miami a Santo Domingo y otro de Miami a Ciudad México
se perdieron todos esos comprobantes y en una factura gastaron en
bebidas alcohólicas, cuestión que está prohibida hacer con fondos
federales. También que un viaje a Washington de Orlando Gutiérrez Boronat
realizado en septiembre del 2005 se concilió en febrero del 2006. En la
oficina de República Dominicana se detectó un pago excesivo por el
envío de una carga (3,780.80 dólares) y una factura ilegible.
En la de Ciudad México se constató el
pago de 4 meses consecutivos de salario sin haber transcurrido el tiempo
real, situación parecida a la de Costa Rica, donde una
representante del DDC cobró dos pagos de 2 500 dólares en un mismo mes.
Eso es solamente lo que pudieron haber detectado, puede quedar la duda
de muchas otras cuestiones que quedaron por debajo del tapete.
El DDC dilapida el dinero del
contribuyente norteamericano sin ningún tipo de control lo cual facilita
que estas personas sigan enriqueciéndose a costa de lo que ha sido
durante año un negocio de muchos en Miami.
¿Cómo es posible que el contribuyente
norteamericano continúe enriqueciendo a unos cuantos sujetos que
pretenden vivir sin trabajar? ¿Cómo es posible que los norteamericanos
vivan ajeno a esto y a la falta de control federal con el dinero del
contribuyente norteamericano?
Estos escándalos de corrupción son
silenciados por la prensa de Miami Y el gobierno norteamericano acaba
de solicitar entre 15 y 20 millones de dólares para continuar
promoviendo la contrarrevolución cubana en el año 2013. ¿Cuánto de este
dinero no irá a pagar a las arcas de Gutiérrez Boronat, de Jennisset Rivero y compañía? ¿Cuánto se gastará en viajes a Europa o por América Latina? Esa es la forma en que los amos de Miami apoyan a sus súbditos de la oposición cubana.
Texto del documento original.
Memorandum
To: Javier de Cespedes
Eddy Cento
Orlando Gutierrez-Boronat
Eddy Cento
Orlando Gutierrez-Boronat
CC: Sonya Vekstein
Hal Collamer
Damian Merlo
Charles Littlefield
Evan Berquist
Hal Collamer
Damian Merlo
Charles Littlefield
Evan Berquist
From: Claire Delahaye-Rhye, IRI Subgrants Administrator
Subject: Directorio Financial Reporting
Date: April 18, 2006
In accordance with U.S. federal
funding regulations the International Republican Institute (IRI) is
required to oversee the financial reporting of all its subgrantees. Due
to Directorio’s long standing status as a subgrantee of the IRI, I have
performed spot checks of the invoices and other documents submitted
under Directorio’s subgrant with IRI. During a review of the February
2006 financial report I found and outlined below some weaknesses that
will need to be addressed in future reports in order for us to be able
to read reports efficiently and disburse funds in a timely manner. I am
requesting that you review and follow-up on my findings, and address or
implement my suggestions in all future reports. They are as follows:
Miami Office:
Invoice #37 January Trip to Washington DC by Leonardo Gororo did not submit boarding passes
Invoice #49 Feb. trip to Miami from Santo Domingo by Hipolito Ramirez missing one boarding pass.
Invoice #46 Jan. trip to Miami from Santo Domingo by Hipolito Ramirez missing all boarding passes
Invoice #48 Feb. trip to Miami from Mexico City by Jose Landero missing all boarding passes.
Invoice #53 restaurant bill for a meeting held at the Miami International Airport must be itemized so that we can see what food items were purchased. This is necessary in order to document that no alcoholic beverages were purchased with federal funds which is required by law.
Invoice #40: please explain why a Sept. 2005 trip to Washington by Orlando Gutierrez is being reconciled in February. In the future, please reconcile travel expenses ASAP after the trip is completed.
Dominican Republic:
Salary payments MUST be documented
with either a check or voucher signed by BOTH parties (payee and payer)
and employment contract and time sheets for all paid employees must be
submitted.
Invoice #11 was for shipping costs of $3,780.80 paid to IDF Cargo Express. This is an excessive shipping cost and must be documented by a more official looking receipt or way bill from the company that indicates what is being shipped and where it is going and the rate at which the shipping costs are calculated (for example, US$5 per kilo).
Invoice #22 for 11.25 for telephone repair was illegible. While this is not an excessive cost, we must be capable of reading the receipt.
Mexico:
Please explain why Alberto Gutierrez
received 4 months worth of salary payments consecutively. Though the
payment vouchers show different dates, they are numbered consecutively,
which proves that they were disbursed within a short time frame. Salary
payments should be made on a monthly basis unless extenuating
circumstances prevent it (in which case an explanation is warranted) and
MUST be accompanied by timesheets.
Argentina:
Invoice #11 Professional Services
contractual payment has no supporting documentation. Contractual
services must be documented by a signed contract between the
organization and the contractor and must indicate the specific service
that is being contracted.
Costa Rica:
Invoices #3 and #7 are for two
payments of $2500 to Maria del Milagro. Please explain why she has
received two payments in one month. Was one of the payments meant to
cover the month of March and if so, it should be paid and reported in
March. If the employee received an early payment because of a foreseen
absence in the month of March then this should be explained.
Please submit activity reports. None have been received in some time.
Please submit activity reports. None have been received in some time.
General Comments:
There are many instances in which
Solidarity Committees have neglected to submit timesheets for paid
employees or signed contracts for contractual services. It is important
that they correct this in the future. IRI should have a copy of all
employment agreements and contracts signed and all salary payments must
be accompanied by timesheets.
It is also important that receipts be obtained for all expenses. Only in extenuating circumstances is it allowable to claim an expense without proof of payment. These instances will be reviewed on a case-by-case basis by IRI’s CFO, Sonya Vekstein. Under these circumstances (when adequately documented) a payment voucher should be submitted in place of the receipt. I have included a sample payment voucher for your use. This voucher must be signed by both the payee and the payer and indicate clearly the amount paid and the date of payment as well as the purpose.
Finally, on occasion grant funds are used to reimburse staff for the price of gas used for transportation during program activities when their personal vehicle is used. This, however, is only allowable when the staff provides the purpose for the gas purchase and the mileage (calculated from kilometers) driven. Reimbursements must be limited to the current rate of 40.5 cents per mile driven for business purposes, both domestically and internationally.
(Tomado de Miradas encontradas)+
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